اثرات مثبت ال‌نینو بر منابع آبی مشترک مرزهای شرقی-راهبرد معاصر

اثرات مثبت ال‌نینو بر منابع آبی مشترک مرزهای شرقی

مقام مسئول سازمان هواشناسی با اشاره به اثرات مثبت ال نینو بر منابع آبی مشترک در مرزهای شرقی گفت: در پاییز حوضه‌های آبریز هیرمند و هامون افغانستان پربارش خواهند بود.
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - 2023 September 23
کد خبر: ۲۰۵۲۱۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی اظهار کرد:‌ با ادامه رشد ناهنجاری ال نینو و تغییرات در سایر شاخصهای دورپیوندی، آخرین خروجی مدل‌های پیش بینی فصلی هواشناسی نشان می‌دهد در پاییز امسال بارش تجمعی در حوضه های آبریز هیرمند و هامون در افغانستان با احتمال زیاد در حد نرمال تا بیش از نرمال خواهد بود.

 

وی افزود:‌بر اساس این مدل ها با احتمال 40 تا 60 درصد تقریبا کل مساحت افغانستان در ماههای نوامبر و دسامبر و ژانویه بارشهای نرمال تا فرا نرمال خواهد داشت و در ماه نوامبر با احتمال 50 تا 70 درصد در حد نرمال تا بیش از نرمال برآورد می شود.

 

وی ادامه داد: به طور کلی برآیند خروجی مدلهای پیش بینی فصلی نشان می دهد که حوضه های آبریز رودخانه هیرمند و تالاب هامون در چند ماهه نخست سال آبی جدید، با احتمال 40 تا 70 درصد بارش تجمعی در حد نرمال تا بیشتر از نرمال خواهند داشت.

 

وی یادآور شد: با عدم ورود آب از افغانستان و رخداد خشکسالی طولانی مدت بسیار شدید و استثنایی در حوضه هامون، بستر دریاچه کاملا خشک شده و در حال حاضر کانون خیزش گردوخاک شرق کشور است./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار